Thursday, December 17, 2009

=(

Saya sangat sedih ketika ini..semalam buat check up kat Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI) selepas frust dengan servis klinik kerajaan..& finally saya mendapat tahu punca sebenar kesihatan diri..semestinya CYST di kedua2 ovariku..adus..bila doc buat ujian pap smear semlm, terkedu kejap bila tgk dua2 ovari saya dikelilingi dengan cyst..Allahuakbar..puncanya disebabkan oleh hormone inbalance & overweight..hmm..

I gained almost 20kgs since I left school in 2000. at that time berat 50++ kg je..tapi sekarang sudeh 73.5kgs..hoiyooooooo..Time sekolah dulu sayalah atlet (hoki & boling padang), sayalah yang ligat berpersatuan..tapi bila masuk kolej tahun 2001, saya tinggalkan semua tu sebab bila masuk kolej islam ni, pergerakan terbatas sikit..xperlu saya huraikan kenapa tp memang keadaan ketika itu membuatkan saya hanya mengikuti usrah di kala lapang & menghabiskan waktu di dorm & cc sahaja..maklumla time tu mana ada broadband semua2 nih..so nk buat assignment kena la ke cc..time tu bergelar student It plak..huhu, memang duit habis ke cc saje lah..mujur berada di Kelantan ketika itu yang membuatkan saya agak boros dengan living cost yang rendah di sana.. bayangkan RM10 pon dah cukup untuk belanja makan seminggu..ingat lagi saya & kawan2 suka share beli air..satu bungkus teh o beng @ singo beng @ sirap sekitar 50sen – 80sen sahaja..so kitorg beli satu bungkus je untuk 3@4 orang sebab air tu manis gileee..so balik dorm kitorg masukkan dlm jag, topup air..huweeeee..rindunye zaman belajar dolu2..huhuuhu

back to reality, pemakanan saya perlu dijaga dengan rapi..doc suggest a few meal for breakfast..antaranya 2 batang carrot + 2 batang timun + 2 biji tomato + sesudu madu + sesudu olive oil..walaweh!!!! i hate vegessssssssss..gilo tul..Doc suh saya turunkan 20kgs untuk sihat!!! huwaaaa..buah2 mmg feveret tp sayur tidak sama sekali..tp apakan daya, demi kesihatan & generasi masa depan, saya perlu korbankan nafsu makan yang sangat besar ketika ini..huwaaa..(bila stress, saya suka makan!!!) balik dari PUSRAWI semalam, masuk office sekejap..tp telah di'sengal'kan oleh org HR, sape suh datang?? xmintak MC ke?? adeh, tetibe jadi dungu jap..baik sangat agaknye saya ni..hehe..banyak kojo la..sampai ofis kul 4.00 sharp..hehe..pastu boss tanya macam2 la pegi mana buat ape sume..& finally saya berjaya tutup mulut dia dengan bil PUSRAWI bernilai RM336.20..gulp!

pas keje plan nk g MV nak shopping sayur2an @ buah2an..tapi bila sampai sana baru teringat ada JCard Day kt situ..wawiiiiiiii...sengaja mengambil kesempatan untuk memegang erat tangan suamiku sambil melangkah terus ke Jusco..hehehe..tanpa segan silu kami sudah berbelanja besar semlm..& yang menariknye, BUAH2AN & SAYUR2AN yang diimpikan sudah berterbangan jauh nun ke sanaaaaaaaaa..haha..tapi sempat je beli vitamin HIMALAYA ~ Shatavari ~ as suggested by Dr. Marsita yang dicintai..hihihi..kt HIMALAYA semalam rambang mata tengok vitamin2..so selari dengan misi saya & suami sekarang, HEALTHY FIRST, kami telah merembat 4 jenis vits for daily supplement..nganganga..brand HIMALAYA ni mmg terbaek la sbenarnye sbb vege based..so korang dinasihatkan pakai barang HIMALAYA utk toilettries ok..(nntlah saya review pasal produk dia..)

k lah, boss asek lalu lalang ni ha..till fingers meet keyboard again..da~~~


0 response:

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...