Sunday, July 10, 2011

Cantiknya Seorang Isteri

semalam kan saya me'lepak' dengan BFF kat gerai dia. jiran sebelah gerai dia jual kain pasang. memang cantek-cantek lah. tapi since memboyot ni, takde la sior nak pikir baju kurung ke kebaya ke sebab tau tak muat kan. plus, stok kain pasang ada lagi yang tak terbuat. so, saya just tengok gitu-gitu je kainnya.


satu masa datang sorang lelaki ni. macam biasa la mulut peniaga harus manis kan. akak ni kata lah,


ha Mr.X, meh la beli kain pasang untuk isteri buat baju raya nanti. cantik-cantik kain ni. kalau isteri Mr.X pakai mesti cantik.


gitu la lebih kurang ayatnya. pastu boleh pulak Mr.X ni jawab gini,


alah, bini aku bukan cantik sangat pon nak pakai baju-baju macam ni.


kitorang yang dengar ni tergamam kejap. perlu ke seorang suami berkata begitu tentang isteri yang telah melahirkan zuriatnya sendiri? walaupun isteri ko tak berapa 'cantik' pon, tak perlu rasanya berkata begitu di depan orang ramai.


apa maksud sebenar cantiknya seorang isteri di mata suami sebenarnya? cantik di wajah? cantik bentuk badan? cantik budi bahasa? bab ni kita sebagai seorang isteri kena tanya pihak suami la kot. tapi sebelum tu kena tengok cermin dulu la ye, tengok diri sendiri cantik ke tidak? hihi.


sebab apa? kang kalau tetibe ko tanya kat hasben,


yang yang, you rasa I ni cantik tak?


kalau ko bebetul cantik takpe. tapi kalau stok cantik bila mekap je cam akak ni (heh?), ada yang dapat jawapan perli -perli gitu. sebab kita harapkan dia puji kita cantik, tapi japgi kang dia tak jawab apa yang kita harapkan, ko jugek yang makan hati. cemno tuh?


alah, I kawen dengan you bukan sebab cantik ke tidak, I suka you manja-manja gitu.


tapi ko boleh pulak jawab,


you tak jawab soalan I pon kan? I cantik ke tak?


tak ke laki ko terpaksa jawab,


cantik.


terus ko senyum kan? haha.


so, soal cantik ke tidak ni tak sepatutnya jadi persoalan dalam berpacaran. sebab, itu kan kerja Allah? Dia tahu apa yang terbaik untuk kita, so tak perlu kita bersungguh-sungguh cari pasangan yang hensem giler @ jelita amat. kan?



tetibe teringat cerita a friend of mine yang hasbennya suka tengok perempuan cantik@cute & ntah cemana satu hari dia terjumpa collection gambar perempuan-perempuan cantik@cute tu. kawan saya ni punya la kecik hati, sampai dia kol saya menangis-nangis tanya saya dia tak cukup cantik ke?



time tu saya tak kawen lagi, tetiba jadik takut nak kawen. dia memang cantik, putih gebu kalah saya putihnya. (alahai kawan, aku tau kau tak baca blog aku sebab busy tapi aku buat pengajaran cerita ko ni ek? hehe) puas saya pujuk dia, saya kata la tak tanya ke kenapa dia simpan gambar-gambar tu? manatau tu ex-gf ke, bestfren ke? (tapi dalam hati saya pon membara gak ape kes ko dah kawen tapi ko still simpan gambar perempuan lain? sian bini kau tau!) dia kata dia takut nak tanya, sebab nanti dia takut gaduh. oh my, memandangkan time tu saya pon tak kawen lagi, so bagi nasihat gitu-gitu je lah. taknak la masuk campur sangat hal rumahtangga orang ni, takut nanti giliran saya kawen nanti terkena benda yang sama. nauzubillah!



sekarang saya dah lost contact dengan kawan tu, tak tau apa cerita rumahtangga dia. nak tanya kang, kepoh pulak kan. hmm. so doa je lah benda-benda macam ni tak jadi dalam rumahtangga saya. amiinn.



moral of the story, cantik ke tidak seseorang isteri, suami ada maksudnya yang tersendiri. sebab dia sendiri dah setuju untuk sehidup semati dengan kita kan. tapi mampu ke ko nak tanya hasben ko, bang bang, saya cantik tang mana? hehe..

0 response:

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...