Tuesday, November 23, 2010

Kekasih Gelap @ Kekasih Lama @ Cinta Pandang Pertama..

oh mintak mahap ye ter emo sikit sebab baru lepas layan drama TV1 pasal orang dah kawen tapi hasben buat hal bila jumpa kekasih lama..ini memang mendatangkan marah! haha..tak pasal-pasal dapat dosa mengutuk pelakon tu..kikiki..

perlu ke kembali ke kehidupan lama? tak bukan dari jalan gelap kembali ke jalan yang lurus..bukan bukan itu..maksud saya dulu sebelum kawen bercinta dengan orang lain tapi tup tup kawen dengan orang lain..oh ini tak kira situasi yang pompuan cun melecun atau lelaki ganteng macho etc. ye..sebabnye? kan pepatah ada kata, cinta itu buta..buta sebab bila dapat si gadis yang tak cun & hot pun dikatakan jelita bak bidadari kan? apala nasib orang tak cun..ingat, Allah jadikan manusia berpasang-pasangan..ada lelaki ada perempuan..so tak kisah la bercinta bagai nak rak 10 tahun dari bangku sekolah sekalipon, tapi kalau Allah kata itu bukan jodoh kau, so that's it! terima hakikat ko akan kawen dengan orang lain..

kekasih lama saya? oh rasanya tak perlu nak confess kat sini sebab saya ada suami yang begitu menyayangi diri ini meskipun saya mandi lambat bila dah jadi surirumah..wakaka..meskipun tempoh perkenalan yang tak lama macam orang lain, tapi tempoh 4 tahun sebelum bernikah dah cukup bagi orientasi & taklimat awal mengenai diri masing-masing..sebab? bila dah jadi suami isteri & duduk sebumbung baru kita tau behaviour pasangan kita yang sebenar..

well time bercinta tipu la kalau dah cite sume kat pasangan kita kan sebab kalau nak cerita sume kena indah-indah belaka..sume nak wangi-wangi..busuk sikit pon takleh..kena cover beb, lagi-lagi pompuan kan? musti mau jaga hati boyfren kalau tak nanti boyfren tanak kawen dengan kita..hahahaha..

bila dah jadi isteri, cite lama musti mau kasi lupa..jangan bukak cerita langsung even baru lepas terserempak dengan boyfren lama kat pasar malam ke dia add kita kat FB ke..jangan sesekali jangan! sebab? cuba kita bayangkan kalau hasben kita cite kat kita yang dia jumpa girlfren lama dia kat cafe ofis cane? ape kau rasa? rasa mau telan clorox? kau jugak yang rugi sebab nanti hasben kau kawen sama girlfren lama dia? kan?

so, sebelum kawen, atau dengan kata yang lebih tepat sebelum nikah, fikir masak-masak dengan siapa yang bakal anda hidup bersama selama-lamanya..jangan memilih ye adek-adek! sebab ko bagus sangat ke nak hensem guy gaji lebih RM5k padahal ko typist je? oh sorry contoh memang agak kasar ye adek-adek tapi Allah dah pesan, seelok-elok pasangan ialah yang sekufu dengan kita..maksud sekufu = sama taraf dari segala aspek..contoh, kalau adek-adek ada degree, make sure pasangan ada degree, kalau family pasangan orang bandar, make sure family kau pon dari bandar @ tak kampung sangat..bukan apa, kan banyak contoh kat drama TV1 & TV3 dek non! bila si isteri anak orang ada-ada, parents si isteri mahukan apa yang mereka beri kepada anak mereka, si menantu (suami) juga perlu beri perkara yang sama pada si isteri..kalau tak, tu yang jadinye ungkit mengungkit ye adek-adek! zaman bercinta memang sedap mulut berbicara saya janji akan hidup dengan awak tak kira susah atau senang..tapi bila dah kawen kau, apa yang jadik bukan seperti yang diikrarkan..

lagi satu nak kasi tips, jangan sesekali simpan gambar kekasih lama a.k.a sesiapa yang pernah bertakhta di hati anda..nah, kalau pasangan check it out macam mana? ko nak bergaduh laki bini? pastu yang si isteri dah terfikir-fikir nak mintak cerai sebab tak nak tengok lagi muka lelaki yang keparat bila malam nak nak tapi kat hati duk simpan lagi gambar-gambar lama yang boleh memanggil-manggil memori lama & bermain-main dengan emosi itu..so kalau ada simpan sila buang sekarang ye adek-adek!

eh ada lagi satu, zaman dulu-dulu kan kita suka main angkat-angkat dengan budak cute-cute..yang pompuan, nak buat jadi boyfren muda sangat..yang laki, nak buat girlfren dah sedia ada girlfren tak pon budak cute tu dah ada boyfren..nak tambah girlfren tak berani sebab takut kena marah so jalan selamat angkatlah mereka menjadi adik angkat..zaman sekolah saya dulu pakai istilah 'kedek'..so bila nampak budak baru form 1 baru masuk, berlumba-lumba nak cop si adek menjadi adek angkat..at last terangkat betul adek ko tu bila boyfren ko kebas adik kedek ko sebab adek kedek ko lagi cute kan? wahaha..

so lagi sekali diingatkan, bila dah kawen, buang semua angkat-angkat tu..nak buat hape? kalau betul la takde feel yang beriya sangat dok ingat kat adek tu tanya dah makan ke belom?, harini belajar ape? ko rasa buang masa tak nak jaga benda2 tu sume sedangkan masing-masing dah ada life sendiri..yang pompuan dah ada suami, yang lelaki dah ada isteri..hoho bila dah kawen adek-adek akan rasa cemburu dengan tu semua..kalau tak caya, kawen lah cepat..hehe..

oh saya begitu emosi dengan jalan cerita drama tu..sampai marahkan hujan sebab drama tergendala sebentar la katakan..wahaha..

p/s : nasihat-nasihat di atas diberikan berdasarkan pembacaan, pengamatan drama swasta dan sedikit pengalaman peribadi rakan-rakan, makcik-pakcik, jiran tetangga, orang kampung..hehe..

0 response:

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...