Monday, January 10, 2011

Wear It Right As U Have To

oh sekarang memang feel ustazah sikit sebab nak ajak gegirl2 muslimah semua menutup aurat yang betul-betul menutup aurat..taknak la bagi tazkirah panjang sangat tapi cukup la kot sebagai pengenalan atau mukadimahnye, kita cite sikit pasal tudung ye..

memang senang nak bezakan antara perempuan muslim dengan wanita bukan muslim melalui pemakaian tudung..tapi, konsep bertudung tu tak pulak dipraktikkan dengan betul, maksudnye dengan tujuan apa diwajibkan bertudung..

tubuh wanita 100% diciptakan unik berbanding lelaki..ye lah, ada curve di sana sini depan belakang atas bawah..tapi, curve-curve yang indah itu hanya untuk suami sahaja ye puan-puan..maknanya selain daripada suami, kena la tutup dengan sopan ye..

tapi kan ustazah, macamana pulak dengan family kita? takkan nak pakai tudung dalam rumah?

ok, selain dari suami, muhrim kita iaitu orang-orang yang diharamkan kita bernikah dengannya, cukup sekadar berpakaian sopan yang tidak mendedahkan dengan jelas susuk tubuh..dikhuatiri jadi la pulak kes haruan makan anak lah, hubungan songsang adik beradik lah, atuk-cucu lah, dan macam-macam lah lagi..

punca ustazah nak kasi tazkirah hari ni lepas baca blog Sue Anna Joe, she created a campaign for muslimah on how to wear the hijab correctly..ok nah tengok poster yang dia buat ni..simple & tepat pada maksudnye~


ustazah pon bukan lah alim mana, (tapi dalam entry ni ai bahasakan diri ustazah sebab ai nak ajak u all buat baik okeh!) kengkadang ada gak silapnye..so dengan adanya poster ni, cukup la kot explanationnye..so pasni takde lah ye selempang-selempang tudung bawal tu sume..yang tudung sarung ala-ala ariani tu ameklah saiz besar sikit..janganlah amek ringan takat nak tutup leher je, sebab gunung-ganang pon kena tutup jugek!

ok sebar-sebarkanlah ye entry ni, tak susah mana pon, klik-klik aje dah dapat pahala extra!

~jika ada sebarang kesalahan fakta, tegurlah dan perbetulkanlah..segala apa yang baik itu datangnya dari Allah, dan yang buruk itu dari saya hamba yang lemah~

2 response:

Lady Mira said...

love it :)

http://rebellingmind.blogspot.com

youramirah said...

tqvm for dropping by here..
saling ingat mengingati..
dapat pahala free senang-senang je kan? =)

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...