Tuesday, January 25, 2011

Sesi Muhasabah Diri

orang selalu kata, 'sabar itu separuh dari iman'..tapi bila kita dah berada dalam kekusutan @ kesusahan, nasihat tu dah jadi macam curah air kat daun keladi, takat lalu je..sebab, 'you're not in my shoes'! eh bukan nak suruh masuk dalam kasut ai, tapi cuba letakkan diri kita dalam situasi yang sama, kompom kita pon turut sama kusut..

saya memang ada satu masalah besar bila saya berdepan dengan masalah..okeh, contohnya bila saya kena marah dengan bos, saya akan nangis sungguh-sungguh, pikir yang bos tak suka saya, saya rasa diri tak boleh diharap, saya tak boleh buat kerja bla bla bla..ha time tu, orang nak kata apa saya akan lawan balik sebab saya rasa saya yang betul, kenapa perlu pertahankan orang lain..patutnye kalau nak pujuk aku, kena la backing aku kan? haha..okeh itu yang saya maksudkan saya memang bermasalah bila berdepan dengan masalah..paham ke? ah sukati la nak tulis apa pon!

saya lahir pada bulan jun..so bila compare dengan kajian Dr. Fadzilah Kamsah, inilah ciri-ciri orang yang lahir bulan jun..

haha berangan nak pakai iphone weh!!

- berfikiran jauh & berwawasan (memang suke berangan besar2 tapi..)

- mudah ditawan krn sikap baik (ye memang saya senang berkawan)

- berperangai yg lemah lembut sebab ai very the ganas..hehe (yang ni tak kot..hehe..)

- mudah berubah sikap, perangai, idea @mood, idea yg terlalu banyak dikepala (sebab saya bukan seorang pendiam, ada benda nak buat-usik sana usik sini..kalau dapat budak kecik, saya kacau sampai dia nangis..haha jahat kan?)

- bersikap sensitif, otaknya aktif (sentiasa berfikir) (ha kan betul dah kata tadi kan?)

- bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik (betul betul betul..nak kata perfectionist pon ye kot..)

- cepat marah & cepat sejuk (ye kalau semalam gaduh dengan orang tu, sok pagi dah bleh gelak-gelak dah)

- suka bercakap & berdebat (tapi takde la sampai asyik saya je nak menang..)

- suka buat lawak & bergurau (kawan-kawan kata saya kelakar, betul la tu kan..hehe)

- otaknya cerdas berangan-angan (tu sebab la suka cakap sampai merepek ntah apa-apa)

- mudah berkawan & pandai berkawan (proven ok kalau pegi mana-mana memang senang dapat kawan baru)

- orang yang sangat tertib (tertib maksudnya in order..contoh kalau saya pikir atas meja mesti ada set sudu, so saya rasa pegi mana2 mesti ada sudu atas meja-eh pe kena mengena dengan tertib? haha)

- pandai mempamerkan sikap mudah kecil hati (ha ni lagi satu kelemahan saya, kalau saya tak suka something/seseorang, saya tak pandai nak cover..automatically terpacar dari muka@gerak badan)

- mudah kena selsema (pagi-pagi mesti bersin, kalau panas sangat mesti bersin, kalau sejuk sangat pon mesti bersin, resdung kah?)

- suka berkemas (kalau datang angin rajin tu wuhai, sume benda nak alih, nak kemas tapi kalau rajin la..hehe)

- cepat rasa bosan (sebab suka bercakap & tak boleh duduk diam saja)

- sikap terlalu memilih & cerewet (selagi saya tak jumpa yang saya nak, saya takkan beli)

- suka kepada barang yang berjenama (ye memang suka, tapi bukan suka untuk memiliki ye..)

- mudah menjadi eksekutif (here i am now, an admin executive)

- kedegilan yg tidak terkawal (kalau saya tak suka, memang saya tak suka-nobody can change melainkan nasihat suami yang boleh buat saya cair)

- kurang mempamerkan perasaan (contoh kalau saya marah, saya bukan suka pekik-pekik, meradang lempar-lempar barang, tapi saya akan diam sorang-sorang, nangis sorang-sorang, pastu bawak tido-tapi sampai bila pon masalah tak selesai kan? huhu..)

so sekarang saya dah tau kekuatan & kelemahan diri, pasni kena tukar la pebenda tak patut kan..ada ke yang lahir bulan jun macam saya jugak? sama la kita..hehe..

kalau korang nak tau kekuatan & kelemahan diri korang jugak, klik sini..macam-macam rahsia & tips ada..okeh babai!

0 response:

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...