Friday, December 3, 2010

Ini Pakwe Saya


hehe..right of this pic is my beloved *pakwe*..no no no, bukan pakwe a.k.a boyfriend ye, tapi itulah atok saya..kat kampung, *pakwe* dipendekkan daripada perkataan *pak tua*..hehe hanya orang-orang melaka sahaja yang memahami..

pakwe saya orang kampung je..seorang penoreh getah, bapa kepada 14 orang anak..ibu saya anak ketiga dari 14 & she is the only daughter yang berjaya ke menara gading..yang lain biasa-biasa sahaja..zaman dulu family pakwe hidup susah..ibu perlu jaga adik-adik yang ramai & struggle dalam kesusahan..& sebab itulah lahirnya pepatah, *bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian* dan sekarang nah, dapat lah kami adik beradik hidup senang tak seperti apa yang ibu alami dulu..

dalam ramai-ramai anak, ibu boleh dikategorikan sebagai feveret pakwe..apa-apa keputusan melibatkan keluarga, pakwe akan minta pendapat ibu..mungkin sebab ibu graduan UM & pakwe sangat sangat sangat berbangga dengan ibu..sampaikan kalau bercerita dengan kami cucu-cucu ni, pakwe suka cerita pasal ibu dapat belajar tinggi-tinggi..bukan setakat UM sahaja, ibu juga dapat tawaran belajar di luar negara..tapi memandangkan hidup susah, adik beradik ramai, makwe tak izinkan ibu terbang ke luar negara..so harapan pada cucu-cucunye lah..huhu..

tahun 1996/1997, ibu sekali lagi dapat tawaran ke Illinois, US..kali ni makwe & pakwe menyokong penuh tindakan ibu untuk melanjutkan pelajaran..tapi apakan daya, pada ketika itu ekonomi dunia jatuh..PM tak benarkan rakyat Malaysia ke luar negara sebab beri kesan pada ekonomi negara..sekali lagi, harapan berkubur di situ sahaja..

walaupun ibu tak ke luar negara, ibu tetap kesayangan pakwe & makwe..kalau tak balik kampung lebih 2 minggu tu mesti ada yang menelefon bagi pihak pakwe & makwe..tandanya apa kalau bukan kesayangan kan? hehe..sebab sekarang pakwe & makwe dah tak sihat sangat..tak perlu bekerja pon duit simpanan ada..(kagum dengan cara hidup pakwe)..ye lah, orang dulu-dulu suka kerja kuat..Jawa Bugis la katakan..hehe..(kantoi i keturunan Jawa!)

bila saya melarang pakwe ke kebun, katanya, "aku gi menoreh tu sebab nak berpeluh.. duk umah ni lesu-lesu badan" haa, beza tak dengan kita ni..asal cuti je, memerap kat umah..sudahnye gemok macam saya! haha..sebab tu selalu kena marah jangan makan banyak bila balik kampung..hihi..sape suruh masak asam pedas sedap2 kan? nak pulak ada ikan goreng..pehhhh, tak payah sayur pon takpe sebab saya tak makan sayur..wakaka..

ok by the way, nak mintak tolong ni..tolong doakan pakwe & makwe saya sihat walafiat ye, supaya panjang la umur diorang hendaknya..amiiinnnn...

(rindu nak balik kampung!!!!)

3 response:

syAzAnA said...

amin. syaz doakan pakwe n makwe sehat hendaknya. I'allah.

Irtiyah said...

Salam

Semoga pakwe dan makwe sihat. Amin
Tapi kesian la.. getah kena curi? iskh iskh

youramirah said...

syaz : tengkiu dik!! u too take care~

irtiyah : a'ah..jahat kan org yg curik tu? tak aman la hidup dia makan harta orang lain..huhu..

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...