Wednesday, September 21, 2011

Congrats Hikari!!

Alhamdulillah. hanya perkataan tu yang keluar dari mulut ni bila dapat tau sorang lagi blogger TTC pregnant.

She's the one yang ada masalah sama macam saya sebelum pregnant ni dulu, Reverted Uterus (RU). bayangkan bila rahim kita yang berbentuk V tu terbalik. cemane nak carry baby kan? saya dapat tau rahim saya terbalik time check kesuburan kat Pusrawi dengan Dr. Marsita. dia scan memacam. end up, saya ada cyst kat both ovaries pastu RU. Dr. Marsita siap tunjuk gambar. time tu kitorang hasben-wife tak aware langsung pasal infertility nih. so once dah dapat tau saya ada masalah tu, baru la nak google sana sini carik info.

Dr. Marsita explain pada saya pasal RU ni - patient susah untuk mengandung. kalau mengandung pon, ada possibility untuk miscarriage. sentap memang tak boleh nak kata lah, tapi cover depan hasben & Dr. pastu Dr. Marsita ada cakap lagi, RU ni boleh back to normal tapi naturally lah. melainkan kalau patient insist sangat nak mengandung, baru dia sajes untuk operate. dah la time tu first visit, dah memacam masalah dapat tau. sampaikan Dr. Marsita bagi last solution, ready RM15k, buat IVF. huiiiiii, rasa macam useless pon ada sebab harap badan je besar, tapi tak boleh mengandung. serius down time tuh!

tapi Allah kan Maha Mengetahui. Dia tahu apa yang terbaik untuk saya & papa. Allah juga Maha Mendengar. balik je dari Pusrawi, masing-masing cuba carik jalan penyelesaian. doa dalam solat pon tak pernah putus.

saya & papa pernah pegi berurut. konon untuk servis badan lah. betulkan urat mana yang bersimpul. sekali makcik yang urut tu offer anak angkat - anak couple student IPT. takde la saya terdesak sampai macam tu sekali nak anak. kalau ye pon saya ditakdirkan takde anak, saya redha. sebab saya dah ada ramai anak buah yang saya boleh share kasih sayang saya sebagai seorang ibu. (hah mula lah nak merembes ni!)

dan syukur Alhamdulillah, Allah tak gerakkan hati saya untuk ambil sebarang tindakan drastik untuk dapatkan anak. maksud saya, thru IUI ke, IVF ke, anak angkat ke. sebab saya betul-betul yakin dengan takdir & kuasa Allah, saya akan mengandung bila tiba masanya. bukan saya nak merendah-rendahkan usaha mereka yang TTC untuk dapatkan anak, tapi saya rasa usia perkahwinan yang baru setahun jagung tak boleh nak dibandingkan dengan usia perkahwinan orang lain yang dah lebih 5 tahun tapi belum dikurniakan cahayamata. selama ni dah banyak dosa saya buat, mungkin itu salah satu kifarah dosa saya. saya redhooo. (ok confirmed dah merembes T___T)

so to Hikari, jaga kandungan baik-baik ye. kita ni tak macam orang lain yang normal, senang nak dapat anak. so once confirmed pregnant, hati-hati ye. kalau orang normal, hati-hati for first trimester, tapi kita ni kena hati-hati sampai la bersalin. mudah-mudahan Allah permudahkan perjalanan kandungan awak sampai awak selamat melahirkan, insyaAllah.

2 response:

DJJ5141 said...

insyaAllah!...
saya berusaha .. terus berusaha..
doakan semoga kita sama-sama bergelar ummi kelak. amin..

:)

youramirah said...

amiinn..

mudah-mudahan semuanya selamat insyaAllah!

eh, ada minum susu kambing x? teruskan sepanjang mengandung. insyaAllah dapat elak jaundice baby~ lagipun sunnah Nabi s.a.w. moga dapat syafaat insyaAllah.

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...