Wednesday, June 23, 2010

Itu Namanya Jodoh!

malam ni terrrajin sangat la pulak nak update blog..ok this time nak cakap pasal jodoh pulak..

tak tak saya bukan pakar cinta tapi saya cerita berdasarkan pengalaman hidup selama 27 tahun yang lepas..
ok saya kasi situation ek. penah tak korang pegi shopping mall ke restaurant ke yang banyak sangat couple dating2? penah tak korang mengata couple tu physically? i mean, ngata diorang tak padan lah, awek hot tapi boyfren tak hensem lalu menyimpulkan bahawa si awek mempunyai taste yang gagal..haha..ataupon boyfren hensem gilak macam fahrin (eh fahrin hensem ke? hehe) tapi bila tengok awek, ya ampon! penah tak penah tak?

eleh, jangan tipu ye..mesti penah punye! kita manusia biasa lah~

saya selalu bumped dengan situation sebegitu yang membuatkan saya berfikir-fikir bahawa Allah itu Maha Adil & Maha Bijaksana..sebab ape? sebab kalau dua2 hensem & jelita bergaya, yang stok muka ala kadar tu cane? dalam Quran pon Allah dah janjikan kejadian manusia adalah berpasang-pasangan..so tak perlu beriya2 cari pasangan yang hensem2 @ jelita bergaya ye sebab belum tentu kebahagiaan mengiringi kehenseman@kejelitaan tersebut..

kenyataannya memang manusia suka akan keindahan, tapi bila tak fikir panjang, itulah punca berlakunya penceraian..bila bini dah sedia jelita, mata lelaki lain pon terbulat sama bila tengok si isteri..masa ni sang syaitan memainkan peranan & akhirnya keluarlah ayat sebegini, "saya rasa dah tak bahagia bersama abang. lepaskanlah saya"..(ayat dalam tv ye!)

saya pernah dengar pengakuan seorang rakan lelaki yang nakal (suka kacau perempuan & gemar memainkan perasaan perempuan), "ko tengok je aku camni (nakal) tapi bila aku nak kawen nanti, confirm aku cari yang bertudung & ada ciri2 seorang isteri & ibu yang baik". saya tergamam sekejap. kalau macam ni lah gayanya, lelaki memang tau bezakan fungsi GIRLFRIEND & ISTERI!

ok dari satu segi status pulak, kalau yang keje profesional tu memang akan kawen dengan orang profesional jugak..contohnye engineer kawen ngan doctor, takpon lawyer kawen dengan accountant..contoh lain plak cleaner dengan jaga, kerani dengan p.a.r dll..nampak dengan jelas maksud perkataan SEKUFU di situ..maknanya tiada jurang status kehidupan antara suami & isteri..gaji lebih kurang je & boleh kata saling faham memahami kedudukan kewangan satu sama lain..

tapi Allah kan Maha Adil..hanya manusia terpilih sahaja yang akan Dia uji dengan cara, anak Dato' kawen dengan anak petani..lalu jadilah konflik status peribadi masing..bila si anak petani nak balik kampung, kalau anak Dato' tak nak, maybe keluarga petani akan dipinggirkan & berlarutlah kisah derhaka Si Tanggang hingga ke hujung generasi..hmm..nauzubillah..

kita perlu ingat, Allah akan pastikan apa yang ada kita, hanya yang TERBAIK sahaja..apa jua jenis kekurangan yang berlaku, percayalah, Allah hanya mahu menduga kita supaya kita lebih dekat denganNya..lumrah manusia akan meminta-minta bila berada di dalam kesusahan iaitu dengan cara berdoa apabila kita mahukan sesuatu..ketika itulah solat 5 waktu dikerjakan dengan penuh semangat & berharap agar doanya dimakbulkan..

apa yang terbaik itu datangnya daripada Allah di atas sana & yang buruk itu datang dari kelemahan saya selaku hambaNya..


2 response:

Anonymous said...

ye..doakan sy sentiasa diatas landasan yg betul..takut lak baca..sy akan berkahwin dgn seorang berstatus dato

youramirah said...

alahai cik anony,

saya doakan awak akan sentiasa berada dalam keadaan yang selamat dunia akhirat! kawen nnt jemput ek! nk gak tengok dato tu..hehe

Post a Comment

just say it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...